Розвиток електромобілів зменшить виробництво та споживання ріпаку

Експерти Єврокомісії вважають, що протягом наступних 10 років ріпак втратить позиції основної олійної культури в ЄС через скорочення попиту на біопаливо, обумовлене розвитком виробництва електромобілів та намірами деяких країн заборонити виробництво дизельних автомобілів з 2025-2030 років.
Наразі частка ріпакової олії при виробництві біопалива складає 60% або 10,5 млн т, але до 2030 року вона може скоротитися до 9,1 млн т.
Це призведе до скорочення виробництва ріпаку з 22,3 млн т у 2017/18 МР до 20,7 млн т у 2030/31 МР. Посівні площі під ріпаком скоротяться з 6,5 до 6 млн га.
В харчовій промисловості та при виробництві рослинних олій доцільніше використовувати сою, а не ріпак, тому наступні 10 років соєві боби все більше замінятимуть насіння ріпаку. Саме харчова промисловість надалі визначатиме пріоритетність виробництва тих чи інших культур.
Виробництво сої може вирости з 2,7 млн т у 2017/18 МР до 3 млн т у 2030/31 МР, відповідно збільшиться імпорт сої та соєвого шроту.
Попит на соняшникове насіння та олію в найближчі 10 років, на думку експертів Єврокомісії, також буде зростати.
Випуск електромобілів з запасом ходу 300-500 км за ціною, аналогічною ціні авто з ДВЗ, призведе до зниження цін на нафту та ще більше скоротить використання біопалива. Україна вже зараз має розробити стратегію виробництва та продажу ріпаку, а не просто заборонити його експорт.
Власного ринку біодизелю в Україні не існує, а зниження податків на імпорт електромобілів стимулюватиме їх продаж та використання. Тому наразі доцільніше було б експортувати ріпак до ЄС, отримуючи при цьому частину дотацій на виробництво біодизелю.