Експортери пропонують лишити Укрзалізницю монополії

2018-10-30 12:09:19
Експортери пропонують лишити Укрзалізницю монополії

Поки головним експортом України буде сировина, Укрзалізниця залишатиметься вагомою ланкою економіки.

 

Довжина колій УЗ складає 20 тис км, що є третім за величиною показником в Європі. У 1983-1990 роках щороку ними перевозилося 1 млрд т вантажів, проте у 2017 р. обсяг перевезень впав до 415 млн т.

 

Замовлення аграріїв у 2017р. були виконані на 65%, у 2018 – на 45%. Через дефіцит вагонів та локомотивів у 2018 р. металурги не змогли експортувати 700 тис т залізорудної продукції.

 

Ситуацію можна виправити наступними шляхами:

  1. Оновити інфраструктуру УЗ бюджетними коштами, проти чого виступає уряд.
  2. Підвищити тарифи на перевезення, що не задовольняє ні експортерів, ні пересічних пасажирів.
  3. Дозволити експортерам, зокрема металургам та аграріям, частка яких у вантажопотоках УЗ складає 30% та 16% відповідно, використовувати колії УЗ для перевезення вантажів, що дуже не подобається Укрзалізниці.

 

Три останні роки на тлі скорочення перевезень УЗ завдяки підвищенню тарифів демонструвала покращення фінансових показників. У 2015-17 р. загальний дохід компанії виріс з 78,4 до 92 млрд грн, а відрахування до бюджету – з 11,6 до 18 млрд грн.

 

Витрати на ремонт та модернізацію колій та рухомого парку у 2016-2017 р. виросли з 11,2 до 26,9 млрд грн.

 

Так, у 2008-2010 р. УЗ планувала придбати 145 електровозів та 25 тепловозів, проте купила лише 45 електровозів. У 2011-2015 р. було заплановано виділення 12 млрд грн для купівлі 250 електровозів та 25 тепловозів заводу «Луганськтепловоз», проте через агресію РФ поставки зірвалися.

 

Наразі УЗ не вистачає 400 локомотивів для перевезення 278 млн т.

 

Майже 88% вантажів перевозяться електровозами, хоча наразі електрифіковано лише 45% колій. На електрифікованих ділянках заборонено використовувати тепловози, тому ними працюють на 55% колій, хоча такі локомотиви перевалюють лише 12% вантажів.

 

Нещодавно Верховна Рада відклала розгляд законопроекту №7316 «Про залізничний транспорт», який передбачає збереження монополії УЗ на володіння коліями та інфраструктурою залізниці, та дозволяє приватним компаніям перевозити вантажі власними локомотивами. Тарифи мала би визначати не УЗ чи Мінінфраструктури, а комісія з регулювання залізничного транспорту, яка б відповідала за безпеку руху, сертифікацію та допуск до роботи персоналу та локомотивів. Перевезення військових ешелонів та пільговиків має оплачувати уряд за поданим замовленням.

 

Норми вказаного законопроекту повинні бути втілені протягом 2 років після прийняття ВР. Транспортний комітет схвалив його у травні 2018 р, проте на голосування у ВР його досі не поставили, тому залишається відкритим питання, чи зможе УЗ забезпечити перевезення вантажів без допуску приватних перевізників та магістральних локомотивів.