В експорті агропродукції з України зростає частка соняшнику

2022-04-21 12:05:40
В експорті агропродукції з України зростає частка соняшнику

Війна росії проти України зупинила експорт зерна морськими шляхами, а також роботу основних олієпереробних підприємств, розташованих переважно біля портів. Вже з березня Україна активізувала експорт через західні кордони, причому значну його частку складає соняшник завдяки високому попиту з боку Румунії, Болгарії та Туреччини, які збільшили потужності переробки та імпорт соняшника з України, з огляду на високі ціни на соняшникову олію.

 

На тлі різкого збільшення пропозицій ціни на соняшник з поставкою на DAP - Румунія протягом місяця впали з 770-800 $/т до 715-730 $/т. При експорті до країн ЄС мито складає лише 3,5%, тоді як для інших країн – 10%, тому виробники отримують гарну ціну, навіть попри зростання вартості перевезень авто чи залізничним транспортом до сусідніх країн до 80-120 $/т.

 

Експорт соняшника відчутно скоротить обсяг власної переробки, проте така міра є тимчасовою, поки українські переробники не можуть запустити виробництва через можливі обстріли підприємств. Крім того, вони мають значні запаси олії та шроту, які не можуть швидко експортувати через проблеми з логістикою.

 

За даними RAIL.insider, якщо у лютому зерновими було завантажено 43,9 тис вагонів, то у березні цей показник скоротився у 4 рази до 11 тис вагонів, а обсяг навантаження зерна скоротився відповідно з 2909,7 до 685,3 тис т, тобто у 4,2 рази. 

 

Змінилася й структура навантажень у розрізі культур та напрямків перевезень. Так, у березні частка кукурудзи у загальному обсягу навантажень знизилася у порівнянні з лютим з 75% до 72%, пшениці – з 18% до 5%, тоді як частка соняшника виросла з 1% до 11%.

 

Після блокування портів України російськими військами залізничні перевезення в цьому напрямку різко скоротилися. Якщо у лютому до портів перевозилося 96% всіх зернових вантажів, то у березні лише 4%. Відповідно перевезення в напрямку західних прикордонних переходів виросли з 2% у лютому до 55% у березні.

 

Як наслідок, найбільша частка зернових вантажів перевозилася у березні в напрямку Львівської залізниці (64%), а перевезення в напрямку Одеської залізниці зменшилися до 20% (з 99% у лютому).

 

Щодо відправлення, то у лютому 38% зернових вантажів було відправлено з Південно-Західної залізниці, 29% - з Південної, 16% - з Львівської, а у березні ці показники склали 27%, 24% та 31% відповідно.

Коментарі відвідувачів (0):