Експерти Atria Brokers пояснюють чому падають ціни на кукурудзу та зменшується експортний попит на пшеницю

2025-12-17 20:44:37
Експерти Atria Brokers пояснюють чому падають ціни на кукурудзу та зменшується експортний попит на пшеницю

Брокер Atria Brokers Наталя Левконюк розповіла Latifundist.com про те, чому майже зникли великі CIF/FOB - контракти на українську пшеницю, а ціни на кукурудзу за кілька тижнів впали з 211-212 $/т до 203-204 $/т. Вона пояснює це проблемами з логістикою, обстрілами портів, високою вартістю автоперевезень та стратегією великих гравців «пересидіти» ситуацію.

 

Проблеми з залізничними перевезеннями сильно ускладнюють експорт. Раніше вагони з центру України ішли до портів 3-5 днів, а зараз на це може піти до 2-3 тижнів, хоча останніми днями спостерігається певне покращення. Авто доїздять до портів за 1-2 дні, проте їх складно знайти, оскільки більшість транспорту використовується у збиранні та переробці. Крім того, постійні тривоги, обстріли та відсутність електрики створюють черги в портах.  

 

Все це призвело до підвищення вартості перевезень з 1,5 грн за тонно-кілометр до 3-3,5 грн. При цьому багато водіїв відмовляються їхати в порт.

 

Раніше трейдери, яким не вистачало товару для відвантажень, пропонували премії за швидкі поставки на СРТ чи DAP. Проте зараз ці премії майже зникли, оскільки в портах складно швидко вивантажитись, і нові партії на CIF і FOB трейдери майже не контрактують.

 

Великі компанії з власними мережами елеваторів часто платять на внутрішньому ринку ціни на 3-5 $/т більше, ніж еквівалент в портах. Фермерам не потрібно витрачати час в чергах чи заморожувати кошти, зменшується плече доставки (100-200 км від господарства), а трейдери завантажують складські потужності, накопичуючи потрібні обсяги.

 

Логіка великих мультинаціональних компаній проста – вони очікують, що у січні лютому вартість перевезень знизиться, і тоді можна буде експортувати продукцію. Проте якщо великі трейдери можуть пів року тримати запаси, то малі й середні компанії знаходяться у складній ситуації, прораховуючи, чи зберігати команди після Нового року. Загальна логіка така - краще не втратити те, що є, ніж заробити кілька доларів, і взяти на себе всі ризики.

 

На цьому тлі в портах різко знизилися ціни на кукурудзу – з 211-212 $/т кілька тижнів тому до поточних 207-208 $/т, а після останніх обстрілів і до 203-204 $/т. Покупці не готові платити більше за товар який все одно не поїде.

 

Ситуація з пшеницею ще складніша, оскільки рф активно демпінгує на ринках Єгипту та Туреччини, продаючи пшеницю з кращим протеїном за менші гроші. Водночас попит з боку Європи залишається низьким. Вже кілька тижнів CIF-FOB - контракти на пшеницю по великих суднах з України майже не рахуються через високі ризики та низьку маржу.

 

А от експортний попит на українську сою залишається дуже високим, оскільки трейдери не можуть сформувати потрібні партії, тож змушені платити максимальні ціни навіть за невеликі обсяги.

Коментарі відвідувачів (0):