Cтавки оренди зерновозів Укрзалізниці виросли до найвищого з 2023 року рівня, що веде до зростання вартості перевезень
Обстріли та пошкодження залізничної інфраструктури, а також відключення електроенергії як в місцях навантаження, так і розвантаження в портах знизили оборот вагонів зерновозів та призвели до різкого зростання тарифів на перевезення залізничним, а слідом і автомобільним транспортом.
Через затримку збирання врожаю кукурудзи у постачальників в листопаді виникла потреба в додаткових вагонах для прискорення поставок в порт. Ставки на перевезення залізницею на відстань до 500 км виросли за два місяці на 30%, а подекуди на 50% - з 700 до 1000-1300 грн/т. А після останніх аукціонів на державні зерновози експедитори підняли свої ставки на листопад вже у 2-3 рази порівняно з вереснем - жовтнем. Це призвело до зростання цін на автоперевезення, і зараз вантажі іноді дешевше доставляти автотранспортом, ніж залізницею.
Так, за підсумками аукціонів «Прозорро.Продажі» 11 листопада середньозважена вартість використання зерновозів власності АТ «Укрзалізниця» сягнула найвищого з 2023 р рівня 5378 грн/добу (без ПДВ), тоді як у вересні вона не перевищувала 200 грн/добу (без ПДВ), а у жовтні наблизилася до 2000 грн/добу. Таким чином, за два місяці ціна виросла у понад 25 разів.
Експерти RAIL.insider пояснюють таке зростання погіршенням ситуації з рухом, значними простоями вагонів. Минулого тижня обсяг навантаження перевищував обсяг вивантаження приблизно на 275 вагонів на добу. Це призводить до накопичення завантажених вагонів на мережі та посилює дефіцит порожніх вагонів та попит на них.
При цьому експерти звертають увагу на особливий статус вагонів Укрзалізниці: «Коли АТ «Укрзалізниця» реалізує свої зерновози через аукціони, вона гарантує 100% подачу під навантаження і несе відповідальність у разі невиконання. Це створює додаткову привабливість, адже УЗ як власник вагонів і перевізник в одному обличчі має більші можливості для гарантій. У той час як інші оператори зерновозів залежать від перевізника. Через це, зерновози УЗ можуть бути більш привабливими в періоди дефіциту порожняка та проблем з рухом».

