Аналітики очікують дефіциту сировини в європейському секторі біопалива вже найближчим часом

2025-11-11 13:33:56
Аналітики очікують дефіциту сировини в європейському секторі біопалива вже найближчим часом

Сектор біопалива в ЄС – одному з найбільших світових ринків – може отримати дефіцит сировини внаслідок збільшення попиту та посилення екологічних вимог, вважають експерти CME Group.

 

Посилення попиту на відновлювальну сировину з боку виробників біопалива створює ризики перебоїв поставок, що на тлі процесу декарбонізації підвищує волатильність цін та знижує маржу.

 

За даними Argus Media, у 2025 р обсяг споживання біопалива в ЄС виросте порівняно з 2024 р на 10% до 30,6 млрд літрів.

 

Остання редакція Директиви про відновлювальну енергію (RED III) встановлює мету по використанню 42% відновлювальної енергії до 2030 року. Для транспортної галузі мета – 29% відновлювальної енергії та зниження парникових викидів на 14,5%. Порівняно з RED II загальний показник відновлювальної енергії підвищено з 32% до 42,5%, проте термін його виконання залишено незмінним – 2030 рік.

 

Ринки сировини готові до структурної трансформації: розширення обов’язкових квот та жорсткі вимоги сталості стимулюють перехід до внутрішнього виробництва та використання відходів, як сировини. Водночас окремі види рослинної сировини виводяться з обігу, що посилює залежність від ріпакової олії, використаної кулінарної олії (UCO) та інших відходів, потрібних в авіації та морському транспорті. У галузі важких вантажівок, де діє програма по змішуванню біопалива, зростає споживання біодизеля.  

 

Посилення дефіциту сировини сприятиму підвищенню цінової волатильності. Доступність використаної кулінарної олії (UCO) буде скорочуватися по мірі зростання внутрішнього споживання в Азії. Без появи нових джерел сировини або розширення збору UCO дефіцит може настати вже у 2028-2030 роках.

 

Додаткова сировина знадобиться і в авіації, де попит на стале авіаційне пальне (SAF) стрімко зростає, хоча наразі воно займає лише 2% ринка авіапалива, але до 2050 р частка виросте до 70%.

 

За оцінками Argus Media, у 2025 році потужності по виробництву відновлювального дизеля та SAF в Європі виростуть до 6,3 млн т, а ще 0,7 млн т знаходяться у фазі будівництва. Порівняно з 2024 р виробництво SAF виросте на 17% до 2,4 млн т, а біодизеля – на 16% до 4,5 млн т.

 

Такі тенденції посилять конкуренцію за сировину. За прогнозами Argus Media, до 2030 р сукупний обсяг традиційної та відхідної сировини складе 43 млн т, але попит з боку виробників біодизеля та SAF продовжить зростати.

 

На тлі посилення попиту в ЄС продовжить зростати виробництва ріпаку для біодизеля, тому фермери активно сіють ріпак як в ЄС, так і в Україні.

 

Згідно зі звітом компанії Expana, площі сівби ріпаку в Євросоюзі у 2026/27 МР сягнуть 6,46 млн га, що буде максимальним показником останніх 16 років, та перевищить показник минулого року на 7%, а середній п'ятирічний — на 11%.

 

При цьому  аналітики не враховують вплив зростання продажів та використання електрокарів, що продовжить суттєво знижувати попит на викопне паливо.

Коментарі відвідувачів (0):