Україна збільшує експорт через порти Чорного моря, але поки основні обсяги відвантажують дунайські порти
У вересні Україна експортувала морським та річковим транспортом 2,4 млн т агропродуції,з яких 99% пройшло через порти Дунаю, - повідомляє компанія Spike Brokers у своєму Telegram-каналі.
Дефіцит пропозицій флоту для поставок зерна новим морським коридором підтримує ставки фрахту на високому рівні, зокрема для фрахту «хенді» з Чорноморська до Іспанії ставка складає 60-65 $/т. Водночас вартість річкового флоту знизилася після початку роботи зернового коридору.
Станом на 5 жовтня ставки транспортування з порту Ізмаїл водним транспортом складали:
- Констанца (Румунія) – 40-45 € (1-3 тис т),
- Східна Італія – 65-40 $ (4-6 тис т),
- Греція – 55-57 $ (3-4тис т).
З порту Чорноморськ ставки транспортування складають:
- Іспанія – 60 $ (25-35 тис т),
- Китай – 100 $ (55-65 тис т).
Ставки фрахту для перевезення зерна новим коридором зараз знаходяться на рівні вересня 2022 р, - розповів директор BPG Shipping Г. Іванов.
Він повідомив, що «на початку роботи альтернативного коридору страховка виросла до 3% у порівнянні з 0,75-1% у травні, оскільки в ставку були закладені всі можливі ризики. Через тиждень ставки знизилися, а зараз вони стабілізувалися на рівні вересня 2022 р, коли почала працювати зернова угода. Загалом фрахтовий ринок виріс і його не можна зараз порівнювати з травневим. Індекс BDI виріс, і Чорне море стало активнішим завдяки початку зернового сезону».
Відновлення роботи чорноморських портів активізує перевезення зерна залізницею. І аграрії сподіваються, що Укрзалізниця не підвищить тарифи, щоб знову отримувати надприбутки, оскільки перевезення агропродукції залишаються найприбутковішим напрямком роботи УЗ.
У 2022 році Укрзалізниця скористалася форс-мажорним блокуванням експорту, і лише за користування державним парком зерновозів аграрії в умовах війни торік заплатили 4,244 млрд грн. у порівнянні з 1,591 млрд грн. у 2021 р та 0,506 млрд грн. у 2020 р.
Аграрії не очікували, що під час війни значна частина коштів від експорту сільгосппродукції залишиться у логістичних компаній, тому на тлі подорожчання вартості залізничних перевезень та падіння цін на збіжжя збільшили автопарк власних зерновозів, щоб самостійно доставляти зерно до портів Дунаю.
Через це у 2023 р УЗ, імовірно, не вдасться отримати рекордні фінансові результати від оренди вагонів-зерновозів та тарифів, а повторення дій, які зумовили зростання доходів у 2022 р, тепер призведе до втрати значної частки вантажної бази та джерела надходжень.