Дефіцит суден, дорогий фрахт та низькі ціни на зерно стримують експорт через порти Дунаю

2023-08-18 12:05:11
Дефіцит суден, дорогий фрахт та низькі ціни на зерно стримують експорт через порти Дунаю

Висока вартість фрахту, низькі ціни на зерно й олійні культури та дефіцит флоту стримують торгівлю в основних річкових портах Дунаю та уповільнюють поставки основним зараз для України експортним маршрутом, - повідомляє Agricensus.

 

Ще до завершення зернової угоди торгівля через Дунай набирала обертів, оскільки вважалася значно безпечнішою. Але після обстрілів рф дунайських портів частина судновласників вийшла з регіону, а ті, що залишилися – різко підвищили ставки фрахту на тлі зростання ризиків. З середини липня фрахт для каботажних суден виріс на 25 $/т до 65 $/т.

 

Багато заброньованих для завантаження суден очікують від терміналу підтвердження наявності вантажу, перш ніж увійти до порту. В чергах на вхід та вихід з Сулінського каналу судна очікують по 5-10 та більше днів. На вхід в канал зараз стоять 90, а на вихід – 40 суден.

 

Румунія планує збільшити кількість лоцманів (зараз їх працює 4-5 щодня), щоб активізувати рух Суліною, але невідомо, чи станеться це найближчим часом. При цьому залучити до роботи українських лоцманів Румунія відмовилася.

 

Україна відкрила для руху канал у гирлі річки Швидке, але осадка суден там обмежена 7 метрами, тому він може використовуватися лише для заходу в порт.

 

Аналогічна ситуація спостерігалася у травні – червні 2022 р, до відкриття зернового коридору. Тоді у черзі на вхід до Дунаю знаходилося 70 суден. І лише після підписання 22 липня 2022 р зернової угоди частина трейдерів почала працювати через глибоководні порти Південний, Одеса та Чорноморськ.

 

Зараз незрозуміло, чи зможе Україна експортувати зерно з портів Чорного моря, хоча ВМС ЗСУ й відкрили тимчасові гуманітарні коридори. Але судновласники не ризикують заходити в чорноморські порти, а страхові не покривають ризики, поки рф не підтвердить безпечність руху в регіоні.

 

Проте торік (на початку російської агресії) ціни на зернові й олійні культури були на 40-118 $/т вищими, ніж зараз, що навіть на тлі високої вартості фрахту робило українську продукцію конкурентоспроможною. Але рекордний урожай в рф та падіння світових цін призвело до зниження внутрішніх цін в Україні до рівня практично рівного або нижчого собівартості продукції, оскільки експортери опускають ціни, щоб компенсувати зростання витрат на фрахт та логістику.

 

За прогнозами МСГ, Україна цього річ збільшить урожай у порівнянні з минулим роком на 5% до76,7 млн т, що також посилить тиск на ціни.

Коментарі відвідувачів (0):